söndag 4 oktober 2015

Att ta sig i kragen

Tjenis!

Det är söndag. En dag som jag ska ägna åt att städa i "stadsbostaden". Något som jag hade för avsikt att göra på fredag men som istället blev ett hängande på det lokala vattenhålet med bl.a. diskussioner kring flyktingpolitiken. Fiffigt va? Plussaldot fick ingen tillväxt precis. Jaja. Så kan det vara. Som det inte borde vara i min tankevärld, som jag noggrannare bör ta fasta på under hösten. Jag vet hur jag vill leva men når inte upp till min vilja just nu. Att ta mig själv i kragen. Det ska jag aktivt ägna mig åt under hösten. Jag känner mig själv som en rätt så beslutsam person men som samtidigt är lätt att övertala till allehanda upptåg. Bra eller dåligt? Det vet jag inte. Är ni andra alltid nöjda med er själv? Tycker ni alltid om er själv? Gör ni alltid rätta val? Ni märker att mina existentiella problem är på ytan. Jag har så mycket att glädjas åt men kan inte ta vara på det just nu.

Har alltid varit öppen med min MS. Det är INTE för att jag behöver ömkas på nåt vis utan för att min näromgivning ska veta att det kanske finns en orsak till vinglighet, till trötthet, till ett sämre humör, ja till allt som denna lömska åkomma kan föra med sig. Jag skrev tidigare att symptomen gör sig mera påminda just nu och det är minsann ett tecken på att jag måste börja sköta om mig bättre än vad jag gör nu. En bra sak är att vi har en ny granne som också har hund och som släpar med mig ut till skogs på promenader. Jag ska uppmuntra henne till att fortsätta med det, så att vi varje dag ger oss ut. 

Det är mycke snack men lite verkstad just nu! Nu har jag iallafall skrivit ner det som utgör orosmolnen och på ett enkelt sätt kan jag skingra på dom molnen. Jag vet det.

Delar här två skrifter som just nu är aktuella och som jag grubblar över. Kanske mera på den svenskspråkiga än den som är på finska.

http://www.iltalehti.fi/tosielamaa/2015092220397294_ir.shtml

https://marcusrosenlundblog.wordpress.com/2015/09/28/problemet-med-pisshuvuden/

Läs och begrunda!

Vi ska ta hand om varandra!

I väntan på en styvare krage.

4 kommentarer:

  1. Om man har för styv krage kan man få skavsår, tänk på det också! ;)

    SvaraRadera
  2. Nå ens lite sockerstärkt ska den nog vara och int hänga där som en... ja vad ska jag nu jämföra med :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. HUPS! Göran häller just upp en konjak åt mej....och åt sej! (konjak är min medicin för ev.kommande krämpor..

      Radera
    2. Göran häller just upp åt mej en konjak...och åt sej!.Min allrrun medicin för ev.kommande krämpor

      Radera